Meer zien dankzij ondersteuners in de zorg
Tijdens ons werk in de beveiliging en als zorgbegeleider merkten we dat het formele beveiligersuniform vaak extra spanning bij cliënten veroorzaakte. We zagen dat andere veroorzakers van onrust veelal over het hoofd gezien werden: de kleur van de gordijnen bijvoorbeeld, of de geur van het eten, een glimmend sieraad van een zorgverlener of de manier waarop iemand zich voorstelt. Door de drukke dagelijkse praktijk blijven deze dingen soms onopgemerkt.
Geen regie
We merkten ook dat in veel zorginstellingen tijd een kostbaar goed is. Alles moet efficiënt en dus moet iedereen bijvoorbeeld op hetzelfde tijdstip eten. Cliënten raken de regie over hun eigen leven kwijt, zeker als ze voor de meest eenvoudige dingen afhankelijk zijn van een ander. Sommige cliënten worden gefrustreerd en boos. Dat maakt het werk voor zorgverleners niet gemakkelijk.
Meer comfort
We hebben het (bijna) allemaal zelf gezien en meegemaakt, de dingen waar zorgverleners dagelijks mee te maken hebben en de dingen waar cliënten tegenaan lopen. We merkten dat een goede kennis van de cliënt, van zijn symptomen en zijn persoonlijkheid, kunnen helpen om signalen van frustratie op tijd te herkennen. We zagen dat je met vroeg ingrijpen veel ellende, zoals drang en dwang, kunt voorkómen. En dat je met eenvoudige ideeën de cliënt toch iets meer comfort kunt geven. Het leidde tot de oprichting van 247 Care Support, een partner die zorgondersteuners levert waar zorgverleners op kunnen bouwen. 24 uur per dag, 7 dagen in de week. Onze zorgondersteuners dragen geen uniform, maar informele bedrijfskleding voorzien van een bescheiden logo.
Trainingen, nuttig voor iedereen
De kennis en ervaring die we opdeden is waardevol voor onze zorgondersteuners, maar zeker ook voor de zorgverleners zelf, voor hun leidinggevenden en het management. We laten het daarom niet bij het leveren van zorgondersteuning; we verzorgen ook trainingen.
Methodiek vanuit dagelijkse praktijk
Bijzonder aan onze trainingen is onze eigen methodiek, waarbij de dagelijkse praktijk centraal staat. We bieden trainingen aan op alle niveaus, van mbo tot en met hbo. De trainingen zijn interactief; deelnemers gaan aan de slag met concrete voorbeelden, waar nodig uit hun eigen werk. Juist de combinatie van ondersteuning en training, gericht op samenwerking en communicatie, zorgen voor betere zorg aan cliënten. We zijn een echte samenwerkingspartner, eentje die opbouwende kritiek levert, die met een eigen perspectief meedenkt op alle niveaus, ideeën aandraagt en 24 uur klaarstaat.
“Kíjk naar je cliënt. Kijk juist naar die lastige, vervelende bewoner. Maar heb ook oog voor die hele stille, die niemand tot last wil zijn. Kijk, luister en bedenk iets om het comfort, de regie, een klein beetje groter te maken. Vaak bereik je met een klein gebaar al heel veel.”
Meer weten?
Heeft u vragen over de trainingen, of over ondersteuning van uw zorg? Wilt u weten wat wij voor uw (zorg)instelling kunnen betekenen?
Neem contact met ons op! Wij staan u graag te woord.